18.05.2023

Nejčastější omyly na pohovoru. Jak získat práci snů a vyvarovat se chyb?

Získat zaměstnání – první v životě nebo nové, které vám otevře další možnosti profesního rozvoje – je jednou z největších výzev pro každého z nás. Najít slušnou práci, správně sestavit životopis a nakonec úspěšně projít pohovorem – to vše vyžaduje čas, trpělivost a spoustu úsilí. Žádná z těchto fází není jednoduchá, ale pohovor s potenciálním zaměstnavatelem je bezesporu nejvíce stresující. A proto to vyžaduje speciální přípravu.

Zajímavost: Nezapomeňte, že čím je firma větší a čím zodpovědnější je pozice, o kterou se ucházíte, tím více pohovorů může proběhnout (s náborářem, vedoucím oddělení, manažerem společnosti). Je to právě ten případ, kdy čím více znamená tím lépe: vždyť to vše jsou neocenitelné zkušenosti.

Pojďme se společně podívat, jaké klasické chyby uchazeči o volná místa dělají nejčastěji a jak se těchto „chyb“ vyvarovat.

Nejhrubší chyby během offline rozhovorů

  • Přijít pozdě znamená projevit neúctu, přijít příliš brzy znamená působit otravně.
  • Nevědět nic o firmě, o její historii, úspěších a prioritách je projevem nezájmu.
  • Chovat se během pohovoru příliš stydlivě znamená působit slabě, chovat se příliš sebevědomě zase působí drze.
  • Vyjadřovat se neuctivě o předchozím zaměstnavateli a bývalých kolezích znamená budit dojem asociálního trapného člověka.
  • Mluvit příliš otevřeně o svých slabinách nebo naopak se příliš chlubit svými silnými stránkami může ukázat nedostatek objektivity.
  • Soustředění se výhradně na problematiku mzdy a odměn může vyvolat dojem, že jste chamtivý.

Nejhrubší nezdary při online rozhovoru
1. Nechat v pozadí nepořádek – může svědčit o vaší neupravenosti.
2. Povolit, aby se domácí mazlíčci nebo příbuzní pravidelně “objevovali” v záběru“ – porušujete formální stránku rozhovoru.
3. Konzumace jídla nebo žvýkání žvýkačky během pohovoru je pro tazatele projevem hrubosti.
4. Zapomenout na shodu časových pásem znamená, že se na pohovor dostavíte pozdě.

Jak vidíte, chyb může být spousta. Jak se toho vyvarovat?!

Zde jsou naše nejlepší tipy

  • Na pohovor byste se měli pečlivě připravit. Je nutné podívat se nejen na firmu, ale i na člověka, který bude pohovor vést. Je to velice důležité. Není nutné se učit nazpaměť své “chytlavé fráze” či otázky, ale měli byste rozumět i tomu, o čem budete mluvit. Je vhodné provést «zkoušku» s kamarádem nebo sám před zrcadlem.
  • Rozhodně byste měli přijít včas, upraveně oblečeni a pozitivně naladěni.
  • Během rozhovoru vystupujte jasně a sebevědomě, mluvte pravdu, nepodceňujte ani nepřehánějte své znalosti a dovednosti.
    Při odpovědích klaďte důraz na odbornou způsobilost a zájem o společnost.
  • Určitě se dívejte tazateli do očí, buďte přátelští a zdvořilí.
  • Buďte upřímní o svých zálibách, ale nebuďte příliš upovídaní o svém soukromém životě, protože je privátní.
  • Na konci pohovoru nezapomeňte poděkovat tazatelům za jejich čas, a zeptat se na další postup.

A pamatujte: tazatel se o vás dozví 55 % informací z neverbálních signálů (pohled, mimika, gesta, chůze, držení těla atd.), 38 % – z intonace (rytmus, tempo, melodie) a pouze 7 % – přímo z vašich slov.

Poslechněte si naše rady a získejte práci svých snů!